Solbjergskolen står overfor en stærkt stigende elevfremgang, der udfordrer skolens kapacitet, hvorfor der er behov for udbygning og modernisering af skolen nu. I Aarhus Kommune er der derfor truffet politisk beslutning om, at skolens undervisnings- og pasningskapacitet udbygges fra 3 spor (30 klasser) til at kunne rumme 4 spor (40 klasser) med etapevisudførelse og ibrugtagning i perioden marts 2023-maj 2025. Projektets mål er således at udbygge, modernisere og fremtidssikre skolen efter RULL/skoleudbygnings-programmets arealtildelings-principper samt efter Aarhus Kommunes indeklimastrategi.
Da tilbygningsmuligheder på skolens matrikler er meget begrænsede, er der stort behov for at arbejde med optimering af de eksisterende arealer og en langt højere grad af lokalefællesskab mellem de forskellige brugergrupper på skolen. Der er derfor i 2020/2021 udarbejdet en helhedsplan for hvordan Solbjergskolen kan udbygges til 4 spor. Dette betyder, at flere brugere skal rykke tættere sammen og i højere grad deles om lokaler og faciliteter, hvilket kalder på ændringer i indretninger, og hvordan skolens brugere tænker og praktiserer undervisning og fritid, samarbejder og organisering. Brugerinddragelse gennem hele projektet vil derfor være et opmærksomhedspunkt for at lykkedes med projektet. Desuden skal de tekniske installationer, herunder særligt ventilation, moderniseres og tilpasses i forbindelse med renoveringen.
Beskrivelse af DEM’s rådgiverydelser og funktion
DEM varetager byggeledelsen i hele udførelsesperioden, der i høj grad bærer præg af, at arbejdet skal udføres med en række del-afleveringer og dermed mange deadlines imens skolen er i drift. Derudover bidrager DEM ved granskninger af både udbudsprojekt og udførelsesprojekt, hvor vores primære fokus er på de tekniske installationer samt projektets bygbarhed.
Under udførelsen varetager byggelederen al koordinering i dagligdagen med skolens brugere, herunder løbende kontakt med skoleleder, teknisk serviceleder samt afdelingsleder for fritidsklubben (Ung i Aarhus). Skolen er i drift under hele udførelsesperioden, hvilket bevirker at mange elever og medarbejdere påvirkes i de ca. 2 år, som udførelsesperioden varer, og dette kan også påvirke arbejdsmiljø, undervisningsmiljø og elevers og medarbejderes generelle trivsel på skolen. For at minimere gener for elever og medarbejdere samt sikre en vellykket proces, er der sikret en tæt koordinering mellem byggelederen og entreprenørerne samt skolens ledelse, teknisk serviceleder, afdelingsleder for fritidsklubben samt andre brugere af skolen, forud for og gennem hele udførelsesperioden. Det er desuden byggelederens ansvar, at der tages højde for gener forbundet med placering af byggeplads, leverancer af byggemateriel, gener i forbindelse med byggeriet (støj, støv, afspærringer m.m.) og hvordan disse kan have konsekvenser for skolens daglige drift. Ind- og udflytning af de forskellige lokaler planlægges grundigt for at det kommer til at foregå så smidigt som muligt, samtidig med, at byggelederen har fokus på overholdelse af de i alt 5 del-afleveringer.